قدیرقیافه در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: باید از مفهوم چالش های صادراتی تعریف مشخصی داشته باشیم و متاسفانه نگاه فعالان تجاری کشور ما به فرصت های اقتصادی عمدتا کوتاه مدت است در حالیکه باید این نگاه بلند مدت باشد در نتیجه زمانیکه با هر چالشی مواجه می شویم خودمان را از آن بازار حذف شده و ناکام می بینیم.
قیافه گفت: برای اینکه بخواهیم در بازاری ورود پیدا کرده و نفوذ کنیم ابتدا باید زیرساخت های نرم افزاری داشته باشیم که خوشبختانه در این مورد بحث نرم افزارها با توافق نامه تجاری اوراسیا حل شده است از طرف دیگر بحث زیرساخت های سخت افزاری و صادراتی داخل خود کشور مطرح می شود که باید آنها را فراهم کنیم.
قیافه با اشاره به موفقیت های اخیر برخی از برندهای ایرانی در ورود به بازارهای خارجی افزود: تولیدات ما در کشور هیچگاه صادرات محور نبوده است و بیشتر بر محور تامین نیازهای بازار داخلی متمرکز بوده است به همین جهت در خیلی از زمینه های تولیدی از قبیل کیفیت ها، استانداردها، بسته بندی و... در جهتی که متناسب با ویژگی های بازارهای بین المللی باشد حرکت نکرده ایم البته خوشبختانه بسیاری از شرکت ها و برندهای معتبر داخلی این موضوع را متوجه شده اند و روی بهبود مسائل سخت افزاری کار کرده و می کنند. بطور مثال در حوزه صنعت لبنیات ما موفقیت هایی کسب کرده ایم در سایر حوزه های صنعتی هم چنین رویکردی داشته ایم، کما اینکه ما در یک سال گذشته با رشد صادرات غیر نفتی قابل توجهی به کشورهای اوراسیا بویژه روسیه روبرو شدیم.
قیافه با تاکید بر اهمیت تدوین برنامه های راهبردی در حوزه تجارت خرد، گفت: برای اینکه در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم و بتوانیم در آنجا ماندگاری داشته باشیم قاعدتا به یک برنامه راهبردی مشخص هم در سطح کلان و هم در سطح خرد نیازمندیم. ما در این راه تاحدودی فعالیت های نرم افزاری از قبیل پیوستن به اتحادیه های تجاری را انجام داده ایم ولی سوال اصلی این است چرا آن موفقیت مورد انتظار را کسب نمی کنیم؛ پاسخ این پرسش را باید در خودمان جست و جو کنیم.
قیافه راه حل چالش های بازاریابی بین المللی را اتکا به نیروهای جوان و خلاق دانست و گفت: با استفاده از خلاقیت نیروهای جوان می توانیم جایگاه مناسبی برای خودمان در بازارهای خارجی ایجاد کنیم. بطور مثال چه اتفاق ویژه ای در طی این سالها برای کشور ترکیه افتاده است؟ اقتصاد کشور ترکیه بر مبنای درآمدهای سرشار ارزی بنا نشده است اقتصاد ترکیه برعکس اقتصاد ایران، واردات محور نبوده است؛ بنابراین دولت ترکیه همواره به دنبال این بوده است تا کارخانجات کوچک، متوسط و بزرگ را در جهت رونق تولید ملی و ارز آوری توسعه دهد که این رویکرد دولت ترکیه هم نتیجه داده است.
قیافه با اشاره به چالش های پیشروی تجارت خارجی کشورمان عنوان کرد: نکته دیگری که در این بحث وجود دارد این است که باید بپذیریم ما در بحث ارتباطات بین المللی مان دچار مشکلاتی هستیم به طور مثال تحریم های بانکی جابجایی پول را برای تجار ایرانی سخت کرده است مطمئنا این مساله در ارتباطات تجاری ما با اتحادیه تجاری اوراسیا تاثیرگذار است و محدودیت هایی برای شرکت های ایرانی ایجاد کرده است. ما باید سعی کنیم طرف های تجاری مان را در منطقه اوراسیا توجیح کنیم که با وجود تحریم های ظالمانه، همچنان امکان همکاری تجاری با ایران وجود دارد.
نظر شما